Mensen & Carrière

Nederlanders brengen feest, voetbal en creativiteit naar SXSW

Claartje Vogel, redactie | 14 maart 2017, 7:03

De hoogtepunten van de opening van het New Dutch Wave huis

Foto: Nick Helderman

Het huis van de Nederlandse delegatie tijdens festival South by Southwest (Austin, Texas) is zondag geopend door prins Constantijn. De prins trapte het gebeuren letterlijk af met een potje pannavoetbal. Sindsdien is er vanalles te doen in het .

Nederlandse ondernemers en creatieven gaan al jaren naar ’s wereld grootste interactieve festival en dit jaar vonden Atilla Meijs (Corinno Media Group), Arne Koefoed (Wink) en Danny Frietman (Enterprise Summit) het tijd voor een overkoepelde club die alles uit Nederland op SXSW zou verbinden.  Naast een stand op de beurs, hebben zij dit jaar een eigen huis. Dat bestaat uit twee clubs vlakbij 6th Street: Barbarella & Swan Dive.

Avondprogramma

Zondagavond begon met een groot feest met een barbecue, open bar en muziek in het huis. Dit jaar zijn er meer Nederlanders dan ooit aanwezig tijdens South by Southwest (meer dan 350) en een groot deel van hen verzamelde zich zondag bij New Dutch Wave. Vanaf het middaguur waren er lezingen (o.a. van Danijel Bonacic van Dept) en werd er volop genetwerkt. Nederlandse creatieve ondernemers, journalisten, IT-experts, beleidsmakers en muzikanten deelden hun bevindingen van de eerste dagen SXSW. Later op de avond was het tijd voor feest en stond onder andere Giel Beelen als dj op het podium.

New Dutch Wave tijdens SXSW: Dag 1

Vernieuwing in de media

De volgende ochtend begon met een eigen programma met lezingen en discussies in het New Dutch Wave huis. Zo spraken de VPRO, Beeld en Geluid en de VU Amsterdam over media-innovatie. Wilko van Iperen (hoofd Digitaal) en Boris van Bennekum (hoofd Innovatie) van BNNVARA vertelden hoe zij bezig zijn met digitale formats.

'Als tv-makers zitten we in dezelfde situatie als de muziekindustrie een paar jaar terug', zegt Van Bennekum. 'Consumentengedrag verandert. We bereiken nog steeds veel mensen via tv, maar dit zijn steeds vaker oudere mensen. Jongeren zijn juist onze doelgroep. Om die te bereiken, moeten we echt actie ondernemen.'

Van Iperen en zijn team stelden zichzelf deze vraag: 'als we nu BNNVARA zouden oprichten, hoe zouden we dat dan doen?'

Niet op tv

Niet op tv, was het antwoord. Daarom experimenteert de omroep nu volop met digitale formats. Een paar voorbeelden zijn Youtube-kanaal (400.000 abonnees wereldwijd),Youtube-kanaal en .

Van Bennekum zegt dat ook andere omroepen steeds meer digitaal experimenteren, maar dat dit lastig is. 'Het is de bedoeling dat we content maken voor tv, niet bijvoorbeeld speciaal voor YouTube', legt hij uit. BNNVARA doet dat toch: 'Om te overleven, is disruptie nodig.'

VR en AR

Na media-innovatie, was er aandacht voor virtualreality en augmented reality.

Het New Dutch Wave huis staat nog tot en met woensdagavond in Austin. Dinsdag en woensdag is er een eigen programma met sprekers en woensdagavond eindigt met een groot feest.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items new dutch wave Sxsw sxsw 2017

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs