Mensen & Carrière

‘Deze zwarte familie is schattig maar een commercieel risico’

Susanne van Nierop, redactie | 4 oktober 2017, 11:44

Mensen met een bi-culturele achtergrond worden door de media- en reclamewereld nog altijd structureel genegeerd, zo legt strateeg Stephan Alspeer bloot. ‘We hebben goede data nodig. GfK, Nielsen, TNS Nipo en comScore ze blijven allemaal in gebreke.’

Stephan Alspeer was een van de sprekers tijdens de eerste vakbrede diversiteitsbijeenkomst, georganiseerd door MWG, IAA en IAB. Acht sprekers gaven onder leiding van presentatieduo Willem-Albert Bol en Victoria Koblenko hun visie op verschillende aspecten van diversiteit.

Alspeer (digitaal strateeg/oprichter difrenti.nl) raakte in zijn gesproken column zo'n beetje alle gevoeligheden rondom diversiteit, en de gevolgen van het gebrek eraan, aan.

Een film als ‘Alles is liefde’ met een compleet witte cast zou nu niet meer gemaakt kunnen worden zegt hij. ‘Want het is niet de techniek die ons aanvalt maar het zijn de millennials en de generatie daarna. Het verschil tussen Netflix en Videoland is niet die 7 miljard euro omzet. Het verschil zit tussen "Alles is Liefde" en “Get-out”. Beide films kostten maar vier miljoen euro maar die ene film voelt nieuwer en relevanter. Get Out heeft een cast die voelt als 2017, behandelt onderwerpen waar iedereen vandaag mee dealt. Geen saaie verplichte stereotyperende bijrollen. Keiharde relevante creativiteit.’

Hij geeft 3 tips mee aan de creatieve industrie:

  1. ‘Diversiteit door de gehele keten zorgt voor nieuwe inzichten en creativiteit. Het toevoegen van diversiteit aan het einde van de funnel is ‘lame’ en in deze tijd val je snel door de mand. Dus neem ze aan!’
  2. ‘We hebben nu echt goede data nodig voor ons media-onderzoek. GfK, Nielsen, TNS Nipo en comScore ze blijven allemaal in gebreke. Want mensen met een bi-culturele achtergrond worden nog steeds niet significant meegenomen in panelonderzoek. Daarom hoor ik nog iedere week opmerkingen als: “deze zwarte familie is heel schattig maar een commercieel risico” of” “dit speelt alleen in Amsterdam” en “ Jij bent een uitzondering. “ Echt onderzoek en goede data ondersteunen bureaus die graag willen en sturen dit soort platitudes naar het rijk der fabelen.’
  3. ‘Heb lef. Adviseer met lef, cast met lef, denk met lef, luister naar lef en beloon mensen, merken en bureau’s met lef.’

Lees hier de transcriptie van de tekst van Stephan Alspeer tijdens ‘De energie van diversiteit.’

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Faraz

(5 oktober 2017, 10:05)
Stephan was niet één van de eerste sprekers maar de laatste van de acht (!) Maar wel met de krachtigste en helderste boodschap. Hopelijk zullen de aanwezige mediamensen hier iets mee gaan doen. Inderdaad de spijker op zijn kop zoals Leon Snelleman aangeeft.
Avatar

Anonymous

(6 oktober 2017, 10:57)
Lef tonen, wat een nonsens. Wellicht gewoon eens een diverse medewerkerbestand bij de eindeloze trits aan bureaus die deze net te kekke reclamekots maken?

Gerelateerde items Mwg Iab Iaa

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs