Creatie & Campagnes

Adobe digitaliseert de penselen van Edvard Munch (De Schreeuw)

Redactie | 31 juli 2017, 12:58

Het bedrijf achter Photoshop daagt creatieven uit om hun eigen versie van het beroemde schilderij te maken.

Het Zweedse bureau Abby Priest, het Munch Museum in Oslo en Adobe komen samen met een nieuwe campagne: The Hidden Treasures of Creativity. Tijdens de actie staan digitale versies van de penselen van kunstenaar Edvard Munch centraal.

Digitale Photoshop-penselen
De makers fotografeerden de honderd jaar oude penselen met 360-gradencamera's in ultahoge resolutie. Kunsthistorici maakten een analyse van de artistieke stijl en het penseelwerk van Munch. Vervolgens gebruikte Photoshop brush-maker Kyle T. Webster die gegevens om er digitale penselen van te maken. Iedereen met Photoshop of Sketch op zijn computer kan nu met de penselen aan de slag. Je kunt ze hier downloaden.

Adobe organiseerde ook een wedstrijd voor creatieven: maak je eigen versie van De Schreeuw. Fransman Johann Brangeon wint de hoofdprijs van 6000 dollar en een expositie in het Noorse museum. Hieronder zie je zijn inzending.

Inspiratie van oude meesters: The Next Rembrandt
J. Walter Thompson liet zich al eerder inspireren door een oude meester. Het bureau gebruikte digitale technieken om de techniek van Rembrandt van Rijn na te bootsen. De makers wonnen talloze prijzen met het resultaat: The Next Rembrandt.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Adobe penselen Kunst

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs