ADCN: zeven keer goud

Nils Adriaans, redactie | 8 mei 2013, 20:34

Uit 187 nominaties zijn vanavond bij de -uitreiking in totaal 28 Lampen uitgereikt, waarvan 7 goud, 18 zilver, 2 deelbekroningen en 1 Lamp voor Jong Talent. Christian Borstlap won met zijn ministudio Part of a Bigger Plan 7 Lampen. De Grand Prix ging naar Woedend/Wefilm voor hun Twitter-film voor het Nederlands Film Festival. Volgens de jury sprong deze case er echt uit.

De oogst is verder niet bijzonder ruimhartig, maar ook niet karig. De jury is ‘best streng’ geweest, en er is een vrij grote subtop met 18 zilveren Lampen.

Wat vooral opvalt, is dat Christian Borstlap met zijn ministudio Part of a Bigger Plan 7 Lampen wint: 5 maal zilver in de categorie grafische vormgeving en 2 deelbekroningen voor art direction en illustratie (voor het Rijksmuseum, Louis Vuitton en Dior). Zet dat tegenover de opbrengst van TBWA\Neboko (Unox), DDB & Tribal Amsterdam (InShared) en FHV BBDO (Schiphol) samen – eenmaal goud en tweemaal zilver op 41 nominaties – en de prestatie mag des te opmerkelijker worden genoemd. Is Christian Borstlap nou zo goed, of de ‘rest’ zo matig?

Stof
Het geeft ook aan dat de trend die vorig jaar is ingezet, waarbij de hegemonie van grotere (netwerk)bureaus voor het eerst werd doorbroken, voortduurt. Impliciet daaraan is dat grotere Nederlandse merken relatief gezien weinig in de prijzen vielen – voor zover er nog groot werk voor grote merken wordt gemaakt en ingestuurd.

Een andere opvallende winnaar is Indie, met eenmaal goud en 3 zilveren Lampen voor Domino’s Pizza – in de categorieën buitenreclame, radiocommercial, geïntegreerd en actiemarketing. Indie werd liefst achttien keer genomineerd voor een enkele case: Domino’s Pizza. Het deed de nodige stof opwaaien, vooral omdat oprichter van Indie, Lode Schaeffer, tevens ADCN-voorzitter is. Maar behalve dat veertien inzendingen voor Domino’s niet werden bekroond, werd Indie niet alleen door de verschillende vakjury’s beloond, maar uiteindelijk ook viermaal door de ledenjury.

De derde opvallende uitkomst van de uitreiking is dat er meer twee deelbekroningen werden toegekend – beide voor Christian Borstlap en zijn Bigger Plan. Wil dat zeggen dat executie, creatie als ambacht, onder druk staat? Juist nu er op technologisch vlak zoveel mogelijk is? Of neemt vorm de bovenhand, zonder een krachtige inhoudelijke basis?

Veelzeggend is dat er in de categorie fotografie zelfs niet één campagne genomineerd was. En dat terwijl het aantal (opgeleide) fotografen alleen maar toeneemt. Dat is een schrijnende ontwikkeling.

BEKROONDE BUREAUS

Part of a Bigger Plan / Christian Borstlap 5 zilver, 2 deelbekroningen
Indie 1 goud, 3 zilver
Havas Worldwide Amsterdam 1 goud, 1 zilver
Achtung! 2 zilver
Dawn 2 zilver
Lemz 1 goud
Selmore 1 goud
TBWA\Neboko 1 goud
Woedend! & Wefilm 1 goud
…,staat creative agency 1 goud
DDB & Tribal Amsterdam 1 zilver
Ogilvy Amsterdam 1 zilver
FHV BBDO 1 zilver
SILO 1 zilver
EGG International 1 zilver

Bekroning Jury Jong Talent
Concept: Ramin Bahiri, Judit Kun

;s van de uitreiking.">Bekijk hier de foto's van de uitreiking.

Over de auteur

Nils Adriaans
hoofdredacteur Creatie Lees meer over Nils Adriaans

Reacties op dit artikel (15)

Comment author avatar
Avatar

Bart

(9 mei 2013, 0:32)
Ik vond het een rare avond en nog vreemder dat Christian Borstlap met (7) lampen niet de Grand Prix won. Het is jammer dat de mensen in de zaal niet meegenomen werden in de vreemde keuzes van de Jury. Ook gek was dat de uitreiking zo anders was dan Lode Schaffer in zijn openings speech deed vermoeden. Het "nieuwe regie talent" mocht zonder prijs weer naar huis, en in heel veel categorieën viel geen prijs. Ik denk dat het tijd wordt dat de ADCN haar inzendings criteria veranderd: Inzenden hoeft niet meer. de Adcn gaat zelf op zoek naar het beste werk dat er in ons land gemaakt is. Want je maakt mij niet wijs dat er het afgelopen jaar geen enkele commerciële foto gemaakt is die een prijs waard was... Dan kan zo'n avond weer echt de avond worden waarin het allerbeste van Nederland getoond wordt.
Avatar

Willem

(9 mei 2013, 3:07)
Waarom een engelstalige presentator? Die ook nog eens niets toevoegt aan de avond? De GP was inderdaad een aanfluiting. Christian had die absoluut moeten krijgen. Ik word sowieso een beetje moet van twitter films, concerten, autos die door tweets bestuurd worden etc etc. Zo wereldschokkend is dat nou ook weer niet jongens.
Avatar

Gnaues

(9 mei 2013, 7:34)
Ja, jammer van dat Engels... Ik begreep er geen reet van.
Avatar

Artsy

(9 mei 2013, 8:21)
Verrassend hoe weinig reacties er op deze post zijn gekomen...
Avatar

Rob Linssen

(9 mei 2013, 11:58)
Het was een bijzondere avond gisteren. Ik was al twee jaar niet meer geweest. En dan valt een ding op: de verdere marginalisering van reclame en Nederlandse reclame in het bijzonder. Niks over de kwaliteit van het werk, daar zaten genoeg parels bij, maar het feit dat grote merken nagenoeg afwezig waren, dat groots en meeslepend werk ontbrak en dat de grootste winnaar een illustrator was, geeft te denken. De grandeur ontbrak. Dat is geen kritiek, maar veeleer een feit waarmee we, vrees ik, moeten leren leven. Veel dingetjes, hoe briljant ook, vielen in de prijzen. Daar werden creatieven nog vrij gelaten. Elders, waar het echte geld uitgegeven wordt, moesten ze blijkbaar aan de leiband lopen van spreadsheets en afvinklijstjes die steeds meer oprukken. Daar kan zelf Lode's enthousiasme niks aan veranderen. Zijn optimisme over de kwaliteit van de Nederlandse creativiteit is overigens terecht. Daar waar planners en rekenmeester ruimte lieten, sprongen jonge honden en ervaren bijters in het diepe. Maar verder schrijnde toch vooral de marginaliteit. En een ding lijkt me belangrijk: laten we niet vergeten de dappere marketingmannen en -vrouwen bij naam te noemen die tegen de kille keer hun gecoiffeerde hoofd op het hakblok leggen om geestrijk, spetterend en overrompelend werk mogelijk te maken. Die namen ontbraken. Jammer. En laten we weer gewoon Nederlands als voertaal gebruiken. Daar is alle reden toe. Het tekstschrijversambacht erodeert sneller dat het noordpoolijs. Copywriten is verworden tot gaten vullen in een lay out. De steenkolenpraat op het ADCN podium klinkt niet alleen belachelijk (het onderstreept onze internationale onbeholpenheid ), het maskeert ook het onvermogen om in klaar Nederlands van leer te trekken, te ontroeren en tussen de ogen te raken. Ook hier weer past een compliment voor Lode.
Avatar

sikko gerkema

(9 mei 2013, 21:16)
De wereld is versplinterd en dus ook de ADCN. Mooi dat de grote winnaar werkt onder de naam 'Part of a bigger plan'. Iedereen is dat maar Christan trekt het naar zich toe. Bravo!
Avatar

Martin Mol

(11 mei 2013, 18:57)
Weet je hoe het niveau van de ADCN omhoog gaat? De Buitenlamp introduceren: iedere Nederlandse creatief werkzaam in het buitenland mag werk inzenden, mits betrokken geweest bij outstanding werk abroad natuurlijk. Plan van Bart (Adcn gaat zelf op zoek naar het beste werk dat er in ons land gemaakt is) is op het eerste oog omslachtig maar wel het meest logische. Modder niet zo door beste ADCN en verander!
Avatar

Artsy

(12 mei 2013, 5:50)
@ Martin: en de volgende stap is dat buitenlanders met 1 ouder van Nederlandse afkomst ook mogen gaan inzenden. Zit namelijk Hollands bloed in. En daarna misschien iedereen die wel eens in Nederland is geweest op vakantie? Als in jullie ogen het niveau omhoog moet laat dan reklamemakend Nederland eerst bij zichzelf beginnen. En niet via flauwe trucjes het niveau willen opkrikken. Met zo'n mentaliteit kom je er niet en neem je de ADCN echt niet meer serieus.

Waarom komen er maar zo weinig reacties op de uitslag van wat reklamemakers het belangrijkste moment vinden van het jaar? En gebracht door het belangrijkste medium op dit gebied. Interesseren de reklamemakers zelf zich ook steeds minder voor reklame?
Avatar

Martin Mol

(12 mei 2013, 6:17)
@ Artsy: In jouw redenering mag het dan ook niet omgekeerd wat nu wel gangbaar is? Dat een Nederlands bureau met een buitenlandse creatief niet meer mag inzenden omdat het niet meer Nederlands is. Toch?
Avatar

Jan Hein

(12 mei 2013, 6:34)
Mol je hebt nog nooit een lamp gewonnen.
Avatar

jay

(12 mei 2013, 8:52)
jij ook niet jan hein.
Avatar

Martin Mol

(12 mei 2013, 10:04)
Haha... die Jan Hein! Ik vroeg me al af op die opmerking nog zou komen en van wie! Maar voor jouw geruststelling heb ik wel o.a. internationale nominaties zoals PIAF, NY en Golden Drum op naam en nee: die zou ik echt niet willen inruilen voor een Lamp.
Avatar

Frans Lavell

(14 mei 2013, 18:34)
Zag vandaag een advertentie in de krant die ik zowaar begon te lezen. Heel intelligent geschreven. Er zijn dus nog copywriters die schrijven kunnen en mogen! Want iemand van de Nederlandse Energie Maatschappij heeft hier zijn of haar goedkeuring aan gegeven. En waar elke copywriter van droomt...deze advertentie en die tekst doen echt wat. Hij zette vandaag de tweede kamer op zijn koop. Want er staan (ook zelfkritische) waarheden in die de politici nog niet wisten. (gebeurt meer) Ik vraag me dan wel af: zou zo'n juweeltje eigenlijk wel een kans maken voor een lamp? Terwijl hij zoveel helderheid uitstraalt! Overigens ook mijn complimenten voor de art director die deze waarheid als een koe een paardenkop gaf.
Avatar

sikko gerkema

(15 mei 2013, 13:11)
@Frans Juweeltje? Dat meen je niet toch! Een aartsleugenaar die opeens goede sier denkt te kunnen maken. Walgelijk die quasi olijke passage: 'Waarom vertellen wij het dan nu? Omdat wij -vergeef ons de woordspeling - het licht hebben gezien: steeds meer mensen willen gewoonweg het eerlijke verhaal horen.' God wat een briljant inzicht, mensen willen eerlijk behandeld worden. Bah.
Avatar

Ruben

(15 mei 2013, 13:33)
Helemaal eens met wat Sikko zegt. Met die bewuste passage valt inderdaad de hele advertentie - vergeef me de woordspeling - als een kaartenhuis door de mand. En die koe met die paardenkop, wat voegt die toe? Was de kopregel niet sterk genoeg? Het is een aardige advertentie, maar een 'juweeltje'? Nee, dat dan weer niet.

Gerelateerde items Adcn Goud Lampen