Creatie & Campagnes

ADCN gaat jury's verzwaren

Astrid Prummel, redactie | 22 april 2014, 14:19

Om de naam en faam van de Lamp als ‘A-merk onder de prijzen’ te bestendigen gaat de ADCN de jury’s ‘zwaarder en spannender’ maken.

Dat zegt , sinds 1 april in functie als directeur van de ADCN, in reactie op de kritiek die afgelopen vrijdag op uitte in een terugblik op de vorige week uitgereikte .

Dit zei Yacco Vijn, jurylid bij de jongste editie van de Spin Awards: ‘Ik vond de usp van de ADCN altijd dat de jury bestond uit creatieven die zelf een Lamp hadden gewonnen - net als Cannes Lions juryleden ooit een Leeuw hebben gewonnen of D&AD juryleden ooit een Pencil. Dat is niet meer zo bij de ADCN - je hebt nu juryvoorzitters die zelf nooit een Lamp hebben gewonnen. Ik vind dat best gek en toch ook wel een devaluatie van de waarde van een Lamp.’

Dinesh Sonak reageert: ‘Ik vind dat Yacco wel een punt heeft. We waren heel blij met de jury’s en de dit jaar, laat daar geen misverstand over bestaan, maar we kunnen en willen onszelf uitdagen om het nog spannender en zwaarder te maken. Komend jaar gaan we opnieuw kijken naar de criteria voor het uitnodigen van juryleden, en naar de categorieën.&;

Met onder meer een strenge selectie van het werk en de allerbeste mensen in de jury’s wil de ADCN de Lamp &;fier overeind&; houden in het prijzengeweld.

Ook kijkt het bestuur naar een extra kwaliteitsimpuls door nog wat meer mensen uit de internationale community uit te nodigen voor de verschillende jury’s. Het bestuur kijkt hier de komende weken naar.

Sonak: &;Binnenkort kunnen we hier concreet meer over naar buiten brengen.&;

 

Over de auteur

Astrid Prummel
Hoofdredacteur Adformatie (foto: Reinier@RVDA) Lees meer over Astrid Prummel

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Rob Linssen

(23 april 2014, 14:44)
De ADCN besluit om de jury te verzwaren, nu komt het voor dat er geen lampwinnaars in zitten. Ja en hoe kun je nu oordelen over andermans werk als je niet ten minste zelf ooit in staat bent geweest zo'n glimmend ding naar je hut te slepen. Waar! Andersom geldt ook dat de lampwinnaar van gisteren waarschijnlijk geen reet meer snapt van het razendsnel verschuivende communicatielandschap. Resultaten uit het verleden bieden immers geen garantie voor de toekomst.

Prima allemaal, maar dan zit ik toch even met die bronzen lamp in mijn maag. Dat is zoiets als de propedeuse halen. Vet, maar niet cool. Of andersom. Dat is middelmaat belonen. Meedoen belangrijker maken dan winnen. Erosie, devaluatie, verniksing.

Het probleem van de prijs der prijzen is veeleer dat er niet zoveel geweldig (zichtbaar) werk gemaakt wordt. Dus is het beter om per categorie één reus het podium op slepen. Welja, zoals de Oscars. Hét idee! En niet zoals nu, 'n idee, over verschillende categorieën bekronen ... zilver hier, brons daar ... blije beppers voor de vierde keer op het podium ... Neen: één idee, één categorie, één lamp. Dé lamp. De archetypische lamp die verrot moeilijk te winnen is. Kijk, dán doet het er toe wie er in de jury zit.

Gerelateerde items Adcn Dinesh Sonak Jury's

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs