Creatie & Campagnes

6 inspirerende campagnes waarin interactieve storytelling zijn waarde bewijst

Enzo Greco, blogger | 20 juni 2017, 14:02

Enzo s Monthly Motion 01: Interactive

Enzo's Monthly Motion #1: Interactive

Enzo Greco, interactive motion designer bij Born05, gaat maandelijks in op de toegevoegde waarde van bewegend beeld in reclame. Hij trapt af met een thema dat hem zeer dierbaar is: interactive storytelling. 6 voorbeelden
 
Eén van de meest basale vormen van interactiviteit zijn de inmiddels overleden YouTube-feature 'annotations'. Ze waren zo ongeveer het enige waarmee YouTube zichzelf écht kon onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld Vimeo. Door het aanbieden van relevante clicks tijdens de video naar een later moment in de video, of (nog beter): een relevante click-out. Waarschijnlijk door een wildgroei aan click-outs en het niet-functioneren op mobile heeft YouTube besloten de feature te verwijderen.
 
Een laatste eerbetoon aan 's werelds meest gebruikte interactieve low budget-campagnes maak ik aan de hand van de awareness-campagne voor The Royal National Lifeboat Institution. Het grootste netwerk van vrijwillige reddingswerkers van het Verenigd Koninkrijk wil de aandacht vestigen op het gevaar op van (open) water. Hoe zorg je voor de beste herkenning voor iedere Brit? Begin in de pub! Na ieder filmpje krijg je de keuze uit twee vervolgscones. Hoe zou jij reageren?

 

 
Het verhaal wordt extra persoonlijk door het first person-perspectief. Helaas kan de uitvoering niet verbloemen dat het budget niet zo groot was. Qua executie gaat hij ook kopje onder tegen de Franse versie '’.

Augmented Reality

Het blad The New Yorker bestaat al sinds 1925 en richt zich op New York, uiteraard, maar ook op fictie en cultuur. De kenmerkende, geïllustreerde cover beschikt over een geweldige aantrekkingskracht. De sterk nostalgische stijl doet vermoeden dat het blad over dezelfde mentaliteit beschikt. Gelukkig combineren ze traditie ook met innovatie. Voor het thema ‘Uncover’ verzon illustrator Christoph Niemann een augmented reality-editie waarin zijn cover tot leven komt. Geheel in stijl met allerlei verborgen features. 
 

Met een frequentie van boven de 40 edities per jaar, zijn de budgetten niet eindeloos. Zowel Niemann als productiepartner Nexus Interactive waren genoodzaakt in een beperkte tijd te leveren. Het resultaat is speels en dat past goed in het straatje van Niemann. Meer achtergrondinformatie over dit project kun je bekijken in de eerste aflevering van de Netflix serie
 

Music Part I: multiple devices

Het begrip music videos was op sterven na dood. Gelukkig tellen YouTube-hits mee in de charts. Zodoende bestaat het genre nog. Gelukkig maar. Sommige muzikanten bieden hun fans niet alleen muziek in video, maar voegen ook interactiviteit toe. Er is een band die er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit steekt, en dat is Arcade Fire. Bekend is hun eerste samenwerking met Google Creative Lab: . Maar al in een ver verleden (toen de wereld nog vol was van Flash) speelden zij al met interactieve music videos zoals voor .  

Hun laatste interactieve huzarenstukje dateert alweer uit 2013 van het album Reflektor. Destijds waren er nog weinig mobile controlled-desktopsites. Redelijk uniek dus. Het idee was dat je mobiele scherm de ‘reflector’ was die de lichtinval in de video controleerde. En dat kon jij doen dus. Op alle vlakken briljant, en voor mij nog steeds een absolute favoriet. Waar je bij veel soortgelijke concepten nog steeds gefocust blijft op je telefoonscherm voor de interactie, ben je hier vrij om te bewegen en te experimenteren.  of of bekijk het resultaat hieronder.
 

Meer achtergrondinformatie kun je vinden op de . Hier zie je ook interessante work in progress demo’s.. Tot slot nog goed nieuws voor de interactive / Arcade Fire fans: hun langverwachte vijfde studioalbum ‘Everything Now' op 28 juli zal verschijnen, dus ik verwacht ieder moment een volwaardige follow up.  

Music Part II: Beter goed gejat…

Wat Google Chrome kan, kunnen wij ook! Dit lijkt de strekking van Microsoft’s . Met samenwerkingen met o.a. Childish Gambino en onlangs nog met M83 proberen zij Chrome van de high end-performance-troon te stoten. Gamification werkt nagenoeg altijd en als de artiest een sterke 8-bit vibe uitstraalt kom je snel tot een Arcade-racegame. Op basis van de Unity-engine is er een soepel spel ontwikkeld dat perfect is afgestemd op de flow van de track. De bonus levels tijdens het refrein voelen aan alsof jij de muziek controleert. Erg slim gedaan. Daarnaast is het unlocken van special content voor zowel de hardcore gamer als de hardcore M83 fan van toegevoegde waarde. Haal zelf de eindstreep op 

Kunst

Het summum van interactie blijft nog steeds de installatie. Met levensgrote schermen en interacties die je mobiele telefoon overstijgen, raak je snel verloren in deze eigen wereld. Binnen onze landsgrenzen is Random Studio’s een van de voorlopers op dit gebied. Samen met kunstenaar Philip Schütte creëerden zij SUN: een installatie waar je zelf de zonsopkomst en ondergang kunt besturen met (what else) een grote bal in je handen. 
 

 

De link tussen het videoscherm en de grote bal is snel gelegd en zonder enige uitleg weet iedereen direct hoe het werkt. Nog belangrijker: de zon volgt direct en soepel al je bewegingen waardoor je snel wordt uitgedaagd om verder te experimenteren. De installatie is ontwikkelt met WebGL en de Three.js plug in. Voor de Italië vakantiegangers is hij nog te bekijken tot en met 25 juni op de Biennale van Venetië. Hierin is direct ook de zwakte van installaties bloot gelegd: maximaal engagement, marginaal bereik.   

Story Time

Tot slot nog een bedtime story. Bestaat er eigenlijk iets beters dan het in slaap vallen tijdens een verhaal dat je wordt voorgelezen? Nee, toch? Nou, combineer dat gevoel met de mobiele verslaafdheid die we onze kinderen inmiddels al vanaf Fase Dreumes meegeven en je komt al snel tot een interactief verhaal. De invulling van AKQA’s is even simpel als verrassend. Geen gyroscope controlled app, maar simpelweg gebruik makend van die andere nevenfunctie van je telefoon: je microfoon. Het verhaal wordt namelijk aangestuurd door jouw stem waardoor jij het tempo bepaald en jonge kinderen stimuleert tot het leren lezen. 
 

 

Het concept lag al een tijdje bij AKQA op de planken, maar was niet realiseerbaar door de matige stemherkenning. Met Apple's laatste iOS update, waar Siri een grondige onderhoudsbeurt kreeg, kon het project eindelijk de markt op. Voorlopig is de app alleen beschikbaar in het Engels. Hierdoor is hij voor de jongste Nederlandse lezers nog niet direct bruikbaar. Hopelijk volgt er snel een talen uitbreiding van deze app. Een groter gewin zit in het aanbieden van een Android versie. Zodra Google Now met een soortgelijke update komt, kan AKQA hun pet-project wellicht uitbreiden. 

Two way street

Communiceren is meer dan alleen zenden. Interactiviteit kan erg veel bijdragen aan je merkbeleving. Het risico ligt in de match met het concept. Als de interactie veel uitleg vergt, is de link zeer waarschijnlijk zoek. Het andere uiterste is dat de gimmick je hoofdcommunicatie overstijgt. Het speelveld daartussen biedt, zoals je hebt kunnen zien, een wereld vol mogelijkheden. 

Volgende maand volgt er een nieuwe Monthly Motion op Adformatie. Voor de motion minded readers volgt er komende week alweer een nieuwe op born05.com.  

Enzo Greco is Interactive Motion Designer bij Born05

Over de auteur

Enzo Greco
Interactive Motion Designer Lees meer over Enzo Greco

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Motion Interactive Storytelling