Merk & Strategie

(Podcast) ‘Innovatie in de markt gaat niet hard genoeg’

Redactie | 28 februari 2017, 14:09

De CMO Talk met Fleur Dujardin (Inshared)

Tekst: Klaas Weima & Joris Bellemakers*

Inshared is de snelst groeiende online verzekeraar van Nederland. Sinds afgelopen zomer is Fleur Dujardin directievoorzitter van Inshared. In deze CMO Talk een gesprek over leiderschap, cultuur en ambitie. ‘We willen groot worden, door onze klanten blij te maken en daarbij klein te blijven.’

Hoe ben je op de positie van ceo van InShared gekomen?

‘Ik kende InShared vanuit de markt en vond het altijd al een sterk merk. De afgelopen 15 jaar heb ik in de financiële dienstverlening gewerkt. Eerst als marketingmanager bij Postbank en ING, de laatste zes jaar bij de verzekeraars Delta Lloyd en Ohra als commercieel directeur. Sinds afgelopen zomer is InShared volledig eigendom geworden van Achmea. Ze zochten een directeur met ervaring in direct verzekeren, marketing en innovatie. Ik hoefde niet lang na te denken toen ik werd gevraagd.’

Hoe houd je het vol om na 15 jaar nog steeds in de financiële sector werkzaam te zijn?

‘Toen ik mijn carrière begon, leek mij de financiële sector eigenlijk best saai en stoffig. Ik had toen dus niet verwacht dat ik daar na 15 jaar nog steeds zou werken. Na mijn eerste baan bij een internationale startup wilde ik meer met marketing, internet en data en zo ben ik bij Postbank terecht gekomen. Ik werd al snel verliefd op de sector. Het is een interessante wereld waar veel gebeurt en moet gebeuren en maatschappelijk relevant.’

InShared klinkt als een marketingsprookje: innovatief, digitaal, transparant en ook nog eens een double digital growth.

‘InShared is geen sprookje! Het is wel zo dat we met een digitale dienstverlening en een eerlijke propositie een gat in de markt te pakken hebben, waardoor we de afgelopen jaren hard aan het groeien zijn. Het is een uitdaging om dat vol te blijven houden en dat zal alleen maar spannender worden naarmate we groter worden.

'Ik vind dat innovatie in de markt en dus ook bij ons nog niet hard genoeg gaat. Het echt veranderen van businessmodellen en andere producten en diensten bieden, staat nog in de kinderschoenen. Binnen InShared zorgen we ervoor dat er voldoende ruimte is voor het testen van nieuwe ideeën. Medewerkers mogen 10 procent van hun tijd besteden aan innovatie. Innovatie is geen doel, maar het middel om relevante producten en diensten aan te blijven bieden aan onze klanten.’

In 2013 was het één van je missies om bij te dragen aan het herstel van de financiële markt. In hoeverre ben je daarin geslaagd?

‘Ik denk dat er de afgelopen jaren absoluut stappen in die richting zijn gezet. Het vertrouwen in de sector is zeker na de crisis gegroeid. Vertrouwen is de basis van alle business die we doen. Je moet het elke dag weer verdienen en waarmaken. Ik vind het belangrijk dat continu uit te dragen naar de mensen met wie ik werk. Dus ik denk dat die missie van mij, en met mij vele anderen, nooit klaar is.’

Waar wil jij over drie jaar staan?
‘Ik ben nu een half jaar bezig bij InShared en ben begonnen met veel praten met en luisteren naar collega’s om een goed beeld te krijgen. Daarna zijn we een traject gestart om de koers voor de komende jaren vast te stellen. Dat noemen we “InShared Take Two” met een ambitie op drie vlakken.

'Groei: zorgen dat we de double digital growth blijven laten zien met onze bestaande merken (InShared en Hema-verzekeringen) en ik hoop dat we dan twee nieuwe partijen hebben aangesloten op ons platform.

'Klant: blijven bewijzen dat goede selfservice zorgt voor tevreden klanten met een cijfer boven de 8 en positieve NPS op de processen die ertoe doen. Organisatie: ervoor zorgen dat we, ondanks de groei en nieuwe business, snel, daadkrachtig en klein blijven als organisatie.’

Wat doe jij zelf om je scherp te houden en je te ontwikkelen?

‘Zijn wie ik ben: nieuwsgierig. Veel praten, maar nog meer luisteren en lezen. Om mijn nachtkastje ligt een gevarieerd aanbod van de Linda tot aan Daniel Kahneman, soms meer filosofische stukken. Ik lees ook graag het verhaal achter mensen. Biografieën van Jobs, Musk tot Mandela spel ik van voor tot achter. Hoe is iemand, hoe beweegt iemand, hoe zorgt iemand ervoor om de bijzondere dingen te doen die hij doet.’

 

Wat zijn jouw ervaringen met een agile cultuur en hoe implementeer je dat binnen een organisatie?

‘Agile is een verboden woord bij InShared omdat het zo’n hype is op dit moment. Het wordt te pas en te onpas gebruikt als de oplossing voor alle problemen. Tegelijkertijd is het wel the way to go en de basis van hoe InShared werkt. We noemen het zelf liever het ‘huiskamergevoel’ van InShared. En in die kamer zitten de IT’er, marketeer en datagoeroe met elkaar aan tafel dingen te doen. Kenmerkend voor de manier van werken zijn voor mij de elementen eigenaarschap, multidisciplinair samenwerken en daadkracht.’

Hoe heb je dat binnen je organisatie gekregen?

‘Wat het makkelijk maakt binnen InShared is allereerst dat iedereen heel scherp heeft waar we voor staan en wat het DNA van het bedrijf is. Ten tweede is InShared gestart aan de keukentafel met die startup mentaliteit en manier van werken. Er hoeft dus niets gebouwd of afgebroken te worden qua cultuur en manier van werken. De uitdaging is om dat juist vast te houden nu we groter worden.’

Welke scoop kun je met ons delen?

‘We zijn op dit moment het platform van InShared, de basis, aan het klaarmaken om internationaal te gaan. Om met en voor partijen in het buitenland een greenfield te starten of hun portefeuille te digitaliseren. Een nieuwe business die we aan het opstarten zijn, een b2b-propositie onder de naam OutShared.’

*Elke maand interviewt Klaas Weima van reclamebureau Energize een prominente marketeer over zijn of haar visie op marketing in het ‘post-digital tijdperk’. Dit interview is samenvatting van het gesprek met Fleur Dujardin. Beluister de deze podcast en eerdere op

Adfo Books Bestsellers

Meer in channel Merk & Strategie
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers